Papar Riverfront, Tarikan Baru Pelancong Di Pekan Papar

Beberapa hari sebelum cuti sekolah berakhir minggu lepas, kami sekeluarga sempat berkunjung ke Papar Riverfront.

Memandangkan kami tiada kesempatan balik ke kampung sempena cuti sekolah tersebut, kami sekeluarga cuma cuti-cuti di Sabah sahaja. Cukup sekadar bawa anak-anak jalan-jalan sahaja. Mereka mengerti dengan keadaan semasa.

Oh ya! Projek pembinaan Papar Riverfront ini telah siap dan dibuka kepada orang awam. Pembukaannya pun saya terdengar melalui slot berita televisyen di Berita Jam 5 Dari Sabah, TV1.

Lokasi Papar Riverfront

Papar Riverfront, Sabah (2)

Memandangkan ianya baru lagi dibuka, sudah pasti ramai yang tidak mengetahui kedudukannya. Namun bagi yang selalu melalui jalan Pekan Papar sudah pasti anda akan perasan binaan di tebingan sungai semasa melalui Jambatan Papar.

Jaraknya dari Bandar Kota Kinabalu lebih kurang 38km dengan anggaran masa perjalanan selama 30 minit (bergantung kepada keadaan lalu lintas trafik).

Kedudukannya terletak di tepi sungai belakang stesen minyak Shell Pekan Papar dan di seberangnya adalah Kampung Buang Sayang, Papar.

Pandangan Peribadi Saya

Saya mengunjungi Papar Riverfront ini kali pertama. Binaan ini memberi nafas baru kepada Pekan Papar yang agak suram dari segi tarikan pelancongannya.

Dengan lokasi yang terletak di tebingan sungai, kawasan parkir kenderaan turut disediakan. Ada kemungkinan ruangan ini tidak mencukupi terutama pada musim cuti sekolah kerana kunjungan yang ramai dari pelancong.

Selain itu, persekitarannya menarik terutama ketika senja dan kita dapat melihat pemandangan yang indah sekali.

Papar Riverfront, Sabah (9)

Sesekali keretapi akan melintasi tebingan ini dan anak-anak teruja melihat deretan keretapi tersebut. Maklumlah, agak jarang anak-anak melihat keretapi di sini.

Papar Riverfront, Sabah (6)

Kiosk dan gerai yang menjual makanan dan minuman turut dibuka di sepanjang tebingan ini. Selepas penat berjalan, bolehlah berehat seketika. Menu yang dijual tidak kurang enaknya.

Papar Riverfront, Sabah (7)

Tandas awam yang bersih turut disediakan. Semoga dapat dikekalkan kebersihannya dan diselia dengan baik.

Waktu Operasi

Waktu operasi Papar Riverfront adalah dari pukul 8.00 pagi sehingga 11.00 malam. Tiada bayaran masuk dikenakan.

Orang awam dinasihatkan mengikuti segala peraturan dan menggunakan kemudahan yang disediakan dengan baik.

p/s: Tolong share info ini ya!!

About Encik Mus

Nama saya Encik Mus sebagai penulis blog ini. Penulisan dalam blog ini adalah pandangan peribadi saya dan tidak dibenarkan menerbitkan semula kandungan blog ini di media yang lain tanpa kebenaran saya. Sebarang pertanyaan boleh anda buat melalui halaman “Hubungi Saya”. Terima kasih.

View all posts by Encik Mus →

9 Comments on “Papar Riverfront, Tarikan Baru Pelancong Di Pekan Papar”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *