Cerita Kanak-Kanak Dulu-Dulu Yang Makin Dilupakan

Semasa menjelajah di alam YouTube terjumpa video cerita Sang Kancil yang bijaksana sering mengenakan Sang Bedal, Sang Monyet dan beberapa kisah haiwan lain seperti kerbau, arnab, kura-kura, gagak dan ayam.

Adakah mungkin cerita-cerita yang sering ditunggu-tunggu masa kecil di depan tv ini masih mampu menandingi cerita  Upin & Ipin, BoboiBoy dan yang lain-lain? Bagi aku, syarikat penyiaran tempatan kena selalu memainkan semula cerita-cerita sebegini untuk tatapan kanak-kanak milenium sekarang ni.

Hikayat Sang Kancil & Buaya

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Ixtz8_1JXvc’]

 

Hikayat Sang Kancil & Monyet

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=j2V2V1nzMos&feature=related’]

 

Sang Kancil, Kerbau Dan Buaya

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=FDQvkF0Ps2s&feature=related’]

 

Singa Yang Haloba

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=6cKaNYIAkK0&feature=related’]

Arnab Yang Sombong

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=iFD9015jkjY&feature=related’]

 

Telur Sebiji Riuh Sekampung

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=VqQdryKN89M&feature=related’]

 

Gagak Yang Bijak

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=21fXTe0T6EQ&feature=related’]

 

 

 

14 Comments on “Cerita Kanak-Kanak Dulu-Dulu Yang Makin Dilupakan”

  1. tidak pernah tengok lagi ni semua. mau tengok tapi nampak skrin hitam ja ni. Tidak tahu apa yang decerita. 🙂
    Iklan TV dulu-dulu ka?

  2. teringat zaman bdk2 mmg suka layan cerita ni, tapi skrg anak2 kita x tahu pun kisah2 nie…

  3. tak suka sang kancil -.-

    penipu penyagak penindas suka amek kesempatan -.-

    paling benci bila dia nak menyeberang sungai tu. dah lah pijak kepala buaya2 kat situ, lepas tu gelakkan -.-

    yes, memang sang kancil dilabel sebagai binatang cerdik, tapi cerdik menindas binatang lain.

    ps: ter-emo pulak

  4. Ah! Kebetulan sungguh lah…

    baru malam tadi maza bercerita ttg arnab yg sombong itu pada anak2 maza sebelum tidur.. hehehehe

    maza memang berkira2 mahu menyimpan koleksi cerita kanak2 dahulu kala yg itew…. buat bacaan ringan dan pedoman kat anak2 dan diri sendiri juga.. kan?

    hehehehe

  5. Salam, wahh, saya suka ni..teringat zaman saya kecik-kecik membesar dengan cerita-cerita macam ni..Saya nak share entry ni untuk anak-anak saya ye..mesti diaorang suka walaupun dah ada kartun2 yang canggih sekarang ni..

    1. memang patut kita share kepada anak-anak zaman sekarang.. saya pun ada yang terlupa dah jalan ceritanya.. kena flash back semula ..
      mungkin cerita sebegini akan jadi tinggalan sejarah yang patut kita jaga dan dedahkan kepada generasi sekarang..
      Insyaallah.. mereka akan suka..

  6. Pernah nampak cerita pendek pasal ni kat tv dulu masa budak-budak, suka tengok, hehe

Leave a Reply to Malaysia Travel Blog Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.