Hannah Memang Suka Kamera

Petang Sabtu lepas berkesempatan membawa anak-anak berjalan-jalan makan angin. Bukan apa, nak menunaikan janji selepas mereka berkelakuan baik semasa peninggalan aku ke Mukah hari tu. Kamera memang takkan dilupakan untuk merakam gambar.

Kebetulan Hannah baru masuk satu tahun. Jadi, ambil kesempatan untuk rakamkan gambar sebagai kenangan.

Aksi Hannah Comel

Gambar Hannah Comel Yang Selebihnya di http://www.facebook.com

Panduan/Tips Mengambil Gambar Kanak-Kanak

  1. Memang agak sukar merakam gambar anak kecil ni kerana mereka belum berapa faham arahan dan kena ada orang ketiga untuk menarik perhatiannya supaya memandang lensa kamera.
  2. Kalau yang dah besar sikit, bagilah upah gula-gula ke.. biar mereka teruja.
  3. Beri mereka pujian. Katalah mereka ada bakat macam model.
  4. Beri mereka lihat gambar mereka yang dah dirakamkan di kamera. Pasti mereka teruja untuk melihat gaya mereka yang lain pula.
  5. Pelbagaikan gaya mereka. Rujuk gambar-gambar lain yang ada di internet.
  6. Ambil sebanyak mana gambar comel mereka. Kena Ingat, tak semua gambar comel yang kita rakamkan adalaah cantik dan comel.
  7. Gunakan cahaya semula jadi dan elakkan guna flash (sebaik-baiknya) untuk mengelakkan mata anak-anak tidak selesa memandang lensa kamera.
  8. Jangan lupa ambil gambar kandid mereka semasa mereka disolek. Ia pasti menarik.

Ini adalah panduan/tips ringkas. Sila rujuk web-web fotografi yang lain.

28 Comments on “Hannah Memang Suka Kamera”

  1. seindah nama seindah rupa heee..

    anak saya mau amik pic dia punyalah sush adeii dari 4/10 yang cantik lain tak comel hee..

  2. hoho kena bagi tips2 sebegitu rupa ke? kalo anak2 buah aku skang nie, takyah bagi gula2 pun…memang diorang yang gedik nak masuk kamera, siap nangis2 lagi.. haha

  3. Pasni blh la bro ajar anak2 amek gambar, mna tau blh jadi photograper professional… 🙂

      1. wakakakaka…

        adoiyai.. benda cun maa.. ahaks..

        besar sikit lagi, jadi model abg maza volleh?

        Opps… tumpang lalu ya bapak mus.. ahaks..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.